Mangler menuen - klik her     

Og hvordan startede det så ....

Som før nævnt startede det vist for over 40 år siden. Men det tog fart i år (2007) hvor jeg gjorde op med mig selv, at ungerne nu var så store, at faren egentlig godt kunne tillade sig lidt egoisme og gøre noget for sig selv. Jeg faldt også over en uventet pose penge, da jeg fik godtgjort et tidligere kreditor tab fra min tid som selvstændig ingeniør.

 

 

Jeg søgte annoncer i alle kroge af internettet uden resultat. I et lyst øjeblik satte jeg så selv en annonce på Internettet. Det virkede, her ramte jeg min målgruppe og inden for en uge havde jeg hele tre tilbud. Een manglede ladet men prisen var rimelig. Sjovt nok holdt den kun 4 km fra min egen adresse, lille verden vi lever i. Men hvor skaffer man lige et lad? En anden var nysynet og tip top i stand, hmm, det var heller ikke meningen, der skulle helst kæmpes lidt for sagen og prisen fik jorden til at ryste. Den sidste var lige tilpas. Prisen passede og den havde aldrig kørt i Danmark, så der var lidt at gå i gang med. Jeg fik et par billeder tilsendt og var ikke sen til at køre op og besigtige den. Vi fik handlet til begges tilfredshed.

Et par dage senere havde jeg allieret mig med min bror Steen og hans firehulstrækker og slæbetov (just in case) samt et sæt prøveplader. Efter et lynkursus i GMC kørsel kørte vi forsigtigt mod Mogenstrup. GMC'en forrest og Steen bagerst. Han lovede at ringe, hvis han observerede noget usædvanligt. Joke - som om man kunne høre en mobiltelefon ringe i en GMC? De første gearskift var lidt højlydte, og fik mig til at mindes den allerede dengang forældede Bedford uden synkroniseret gearkasse, som jeg i sin tid tog stort kørekort i. Dobbelt udkobling, mellemgas  - så kører det.

Første pitstop var den lokale tankstation. GMC'er er født tørstige og kører ikke gerne over 3 km/literen og det 95 oktan blyfri benzin vel at mærke. Dertil kommer et additiv i stedet for bly.

100 meter efter tankstationen satte motoren pludselig ud ud og der holdt vi.  Efter et par forgæves genoplivningsforsøg ringede vi til Knud, sælgeren, der beredvilligt kom og hjalp os. Om det var Knuds helende hænder eller den omstændighed, at den fik lov at stå i 10 minutter vides ikke, men den startede i hvert fald efter en snaps i karburatoren. 7-9-13 motoren har ikke sat ud siden den dag.

 

Efter et par kilometer blev jeg lidt vovet og hastigheden fik en tand op. Den kørte fint, når blot man lige huskede, at den kun bremsede på højre forhjul og et ukendt antal baghjul. Det skulle selvfølgelig regne og blæse denne forårsaften, men efter 45 minutter kom vi i god behold til min indkørsel.