13 august 2011 Ja - der går efterhånden lang tid imellem, at der kommer nyt her på bloggen. Årsagen er, at Facebook er nemmere og hurtigere at bruge - så det er der nyhederne kommer.

Men lige lidt reklame for mine nye studenterbænke, som sælges som gør det selv løsning:

Læs eller download tekniske data og priser her

 

 

31 januar 2011

Svar til flere: Det Frie Forum findes stadig, det har bare fået ny adresse. 

Åben det via 

www.kimh.dk/dmkf 

eller gå direkte til 

http://www.network54.com/Forum/673072/

 

20 januar 2011 Et nyt  kapitel i militærhistoriske køretøjs historie tager så småt sin start i de her dage. Militærkøretøjsklubben, der oprindeligt startede i Jylland, indtager nu øerne med god vind i sejlene.

Hjemmesiden er www.milklub.dk

 

Her vil man opleve det gode fællesskab om det militærhistoriske med hovedvægten på køretøjerne, hvor alle medlemmer er lige og ingen har fordele frem for andre. Vel mødt - alle er velkomne. Aktiv eller passiv, ung som gammel, med eller uden eget køretøj - ja bare interessen er der.

 

20 oktober 2010 Ja, jeg må jo nok indrømme, at der ikke er sket så meget her på bloggen hen over sommeren. Men her følger så et billede af den tredje GMC. der er kommet i stald.

Den er indregistreret, meeen, den skal lige overhales hele vejen rundt, så den bremser perfekt som de andre to i stalden. Lidt nærzonespejle skal vist også monteres

25. juni 2010 Årets studenterkørsel forløb uden problemer i flot vejr. Som sædvanlig en fornøjelse at køre med blomsten af den danske ungdom. 

Lykke og jeg går meget op i sikkerheden og de unges opførsel. Det sidste forekommer måske grænseoverskridende for nogle men det er altså en del af vores koncept som forældrene i øvrigt er glade for. Vi så rigtig mange studentervogne i byen, hvor chaufførerne ignorerede at der blev kastet dåser og vand ud samt råbt upassende ting til publikum. At den slags foregår upåagtet går ud over studenterkørslernes renomme og bør ganske simpelt ikke forekomme. Vi havde selv en enkelt episode, hvor en student smed en dåse. Efterfølgende holdt vi ind til siden, åbnede bagsmækken og meddelte at turen var stoppet indtil der var samlet op. Ganske effektiv form for kollektiv afstraffelse og synderen blev nu heller ikke særlig populær - men samlet op, det blev der.

Begge vogne er kørt i depot for sommeren mens jeg samler energi til forestående reparationer. Udskiftning af manifoldpakning, renovering af karburatorer, udskiftning af pakdåser på hovedaksel, vandpumpe renoveres, hydrovac renoveres eller udskiftes samt selvfølgelig den store årlige smøretur. 

 

20. juni 2010 Så blev der lavet stige til den nye reserve GMC

Bemærk kørehjul under stigeben. Modvirker at stigen kiler sig fast i takt med at der kommer læs på ladet eller hvis nogen skulle finde på at bakke uden at lukke bag fjælet. hmm, hvem kunne dog finde på det ?

Og så lige et stemningsbillede - juni regnbyge blandet med solens sidste stråler - bemærk regnbuen i baggrunden

 

12. juni 2010 Ja, så gik der lige lidt kludder i kronologien. Men lige et par billeder fra Næstveds 875 års byjubilæum, hvor vi deltog sammen med GHRVPK

Normalt bryder man sig ikke om den udsigt i sidespejlet, men i det her tilfælde var vi sidste køretøj i kolonnen, som med politieskorte kørte i sluttet kortege gennem byen. Mange gearskift spares ved at smutte over for rødt mens andre holder tilbage :-)

16. juni 2010 Den "gamle" GMC trimmes ind og gøres klar til studenterkørsel. Den har en kedelig vane med ikke at kunne starte efter henstand. Prøver nu med denne fine pumpebold, som er kendt fra påhængsmotorer. karburatoren kan nu nemt fyldes op med et par pump. Den fungerer samtidig som kontraventil, så benzinen ikke løber baglæns til tanken. Smart og billigt.

og ja, 2 filtre er overkill, men de fungerer som ø8/ø6 nipler

 

6. juni 2010 Gavnø - GHRVPK udstillede igen i år - vi deltog med GMC'en

Så lykkedes det endelig! Et arrangement med sol og varme - det var tiltrængt. Gavnø er jo et sikkert hit, når det gælder veteranbiler og omgivelserne fås ikke bedre.

Samling klokken tidligt i Kalbyris - Politieskorte gør sig klar. 

Kø for at komme ind på området. Dem der har lavet parkens stisystem har ikke taget højde for, at Leoparder og GMC'er skal kunne manøvrere omkring. 

Så er vi på plads

2 GMC'er side om side - Niels' holder til venstre

- og vi er i godt selskab

Hvor fører disse spor mon hen?

Hertil. Ups - "øhh, er der en gartner til stede ??"

WW2 display - med enkelte nyere effekter imellem :-)

Preben kom forbi - hvis denne GMC virker bekendt, er det ikke tilfældigt

GHRVPK vandt pokalen for bedste udstilling !! Se mere på www.ghrvpk.dk

 

Så er det hjem igen. En bragende god dag i godt selskab og masser af publikum

 

16. maj 2010 Køng Stumpemarked

2010 er indtil videre året, hvor det regner og er koldt til hvert eneste arrangement. Global opvarmning er ikke helt slået igennem på Sydsjælland. Men intet er dårligt uden at det er godt for noget andet. Vi havde meget sjov med at trække fastkørte køretøjer fri på dette marked i Køng mellem Vordingborg og Næstved

Lidt kræmmervarer havde vi også medbragt.

Det er faktisk mig, der trækker FALCK og ikke omvendt :-). Det lykkedes dog først da Anders' LARO kom til hjælp og så vi ved fælles hjælp kunne holde igen mens den røde trak sig fri med spillet.

Anders i aktion 

DMKF, Dansk Autohjælp og FALCK i skarp konkurrence. Vi vandt :-)

4. maj 2010 65 års dagen for Danmarks befrielse blev markeret m et fælles DMKF/GHRVPK arrangement. I samarbejde med det lokale hjemmeværn nedlagde vi kranse ved lokale frihedskæmperes gravsteder og mindestene. Det var en lidt kold men hyggelig tur. Afslutningsvis lyttede vi til frihedsbudskabet fra BBC kl. 20.30. Forinden blev det også til et interview med TV2 som kan ses her http://www.tv2regionerne.dk/?id=543754&r=3 - det starter et par minutter inde i udsendelsen.

Her er vi ved Anders Lassens mindesten ved Bækkeskov.

 

20 marts 2010 Vordingborg Kaserne (DANILOG) Årets første træf ! - og hvorfor skal det så lige regne hele dagen ?

Nå - men bortset fra det, var det en god oplevelse. Der var stort publikum, der trodsede vejrguderne. Og så selvfølgelig det hyggelige samvær med "lidelsesfæller" i GHRVPK og DMKF :-)

Mit nye legetøj - et Garand gevær (replika) - så aktion for første gang og blev temmelig vådt. Har nu en fin Battle of the Bulge patina :-)

Det var temmelig tåget på landevejen, så af hensyn til trafiksikkerheden satte jeg gult rotorblink på. I modsætning til anden lygteføring, må den slags gerne fastgøres med magneter, så den var hurtigt demonteret. (fås i Thansen til få penge - kan anbefales)

Jacob var med - næsten helt frivilligt :-)

Et tamburkorps fra Søværnet manglede heller ikke. Flot arrangement.

 

13 marts 2010 Nu er det forår og alt bliver mere og mere grønt som det fremgår af billedet. GMC'en er lige hjemme fra depotet med henblik på klargøring til træf  på Vordingborg Kaserne (DANILOG) på næste lørdag. Det bliver lidt koldt - overvejer om man skulle sætte dørene på?  

 

19 oktober 2009 Lykke og jeg har været et smut i Paris. Hovedattraktionen kan ses ved at følge dette link (nej , det er ikke Mona Lisa) www.kimh.dk/paris.

Jeg har også fået lagt en del af mit overskudslager ud på min hjemmeside - www.kimh.dk/spares

 

19 september 2009 Sæsonen blev traditionen tro afsluttet med kasernebesøg - Åbent hus på Vordingborg Kaserne (DANILOG). Flot vejr og godt selskab.

15 september 2009 Her i weekenden afholdt vi den årlige "Hansen Klan Fest" på en feriekoloni på Falster. Rundt 40 hansner havde en hyggelig weekend med sport, god mad og drikke, levende musik og sjov, fest og ballade:-). En tur med børn og barnlige sjæle i det lukkede område blev det også til. (campingvognen hørte nu ikke med til dette setup :-) )

10 september 2009 Renoveringen af låne/leje GMC'en skrider stille og roligt fremad. Hydrovac, mastercylinder og alle 6 hjulcylindre er demonterede og medtaget til mit arbejde, hvor der er fine faciliteter til afvask og renovering. En hjulcylinder var dog beyond repair og en bremsesko havde smidt belægningen. Så der skal også skaffes lidt stumper - en tur er planlagt i nær fremtid hvor et større parti GMC stumper, både nye og take off, vil blive hjemtaget og sat til salg. Mere om dette senere ....

 

5 august 2009 Med blødende hjerte har jeg måttet sælge den lukkede GMC, som jeg satte i stand sidste vinter. 2 køretøjer er lige i overkanten, når det i forvejen kniber med tiden. Det store slibe og male arbejde har jeg hverken tid eller faciliteter til, så den er aftrådt efter at have virket som reserve under studenterkørsel. Men den nye ejer er heldigvis her fra egnen, og han er allerede godt i gang med det store arbejde, hvilket er en stor trøst. Mon ikke de dukker op til GHR her i september ?

Men hvordan nu med reservekøretøj næste år? Jo- det er jo her denne her fine GMC kommer ind i billedet. Det er ikke min, men jeg har lovet at lave bremser mv. på den mod at kunne låne den til studenterkørsel. Det er vist det der på nydansk hedder win-win situation :-). Den var lige på gæstevisit for at blive vasket og støvsuget. Derfra gik det videre til ejerens værksted, hvor der i modsætning til min indkørsel er tørvejr og lys og andet luksus. 

Så der vil til stadighed være lidt at skrive om her på bloggen

14 juli 2009 GMC #2 havde problemer med akkumulatoren, der blev helt flad. Ombytning med en anden hjalp ikke, så den store fejlfinding måtte igang. Regulatorboxen indeholdende et stort og kraftigt slutterelæ samt relæ for strøm og spænding blev åbnet. I forvejen havde jeg fundet diagrammer og "trouble shooting guide" frem i TM. Relæernes poler blev indledningsvis løbet over med en platinfil. Vupti - amp meter viste straks fuld udslag og efter en lille aftenkøretur var der der god ladning og akkumulatoren var i topform igen. På boxen afslørede et lille blåt skilt, at regulatoren sidst var "overhalt" i 1970 af det norske militær. Nu holder den forhåbentlig 39 år til.

25-27 juni 2009 Studenterkørsler for Herlufsholm - Næstved og Slagelse Gymnasium. Tidsplaner der holdt og ingen uheld - hverken menneskelige eller tekniske. Nogle helt igennem sjove og festlige dage med blomsten af den danske ungdom når den rigtig folder sig ude. Søde og glade unge mennesker - der var efterrettelige og positive helt igennem.

DR P4 havde med vanlig sans for friske lokale nyheder et reportagehold klar da vi startede torsdag morgen. Der blev sendt direkte til hele Sjælland mens vognen blev pyntet. For de ikke morgenfriske kan interviewet høres ved at klikke på fotoet til venstre herunder. 

Der er nu lagt billeder ud i galleriet under Studenterkørsel

Og en stor tak til min overassistent, Lykke, som med sikker hånd styrede de unge mennesker og GPS'en

23 juni 2009 Nu pågår de sidste forberedelser til årets studenterkørsler. Alt olie skiftes og smøresteder gås efter jvf TM. Jeg havde købt en oliesuger i Biltema til at påfylde olie i gearkasser og aksler, men den var nu ikke særlig meget bevendt til transmissionsolie - for ikke at sige ubrugelig. Men når nøden er størst er hjælpen nærmest så jeg fandt da heldigvis på en både nemmere og billigere løsning. Et par meter 3/4" slange og en tragt. Passer perfekt i alle påfyldninger og så er det bare at hælde på i en behagelig arbejdshøjde vel at mærke. En kabelbinder til at holde slangen fuldendte dette enestående stykke specialværktøj :-)

 

18 juni 2009 Så er den nye Gems også synet og godkendt til studenterkørsel. Den er dog hensat til reservebænken og skal 7-9-13 ikke i aktion i år. Men man ved jo aldrig - så hvis uheldet er ude, ja så er det rart med en reservevogn.

7 juni (D-day+1) Ja, hvem der bare var i Normandiet i denne weekend, men som et rigtigt godt alternativ, var vi med GHRVPKGavnø til det  årlige veterantræf. Klik på billedet til højre for en lille stemningsreportage :-)

En gæst kom i øvrigt uopfordret hen og gav mig en af forsvarets håndbøger fra 1950 omhandlende Jeeps!. Han var af den formening, at vi kunne få større glæde af den, end han selv kunne. Det krævede jo ikke meget overtalelse. Det er jo lækker læsning for jeep ejere, så den er lige scannet og kan åbnes og downloades lige her

Originalen tilgår herefter retteligt GHRVPK's bibliotek

29-30 maj 2009

Her i eksamenstiden har 2'eren også været til eksamen, eller registreringssyn om ikke andet. Vognen bestod uden anmærkninger og derfra gik turen til Told og Skat for at hente nummerplader - oven i købet et nemt nummer. Jeg havde frygtet en masse problemer med manglende norske papirer og attester. Men helt uden grund - assistenten havde styr på sine sager og 5 minutter senere og 1.180 kr fattigere havde jeg mine to nummerplader. Det er sku' dejligt, når myndighederne yder fin service - selv om de faldende aluminiumspriser vist ikke helt er slået igennem på nummerpladeprisen.

 

Apropos priser service - skal du syne i Næstved, så kør til Bilsyn Sydsjælland. Meget flinke medarbejdere og jeg slap med 663,- kr, da de ikke mente, at veteranlastbiler skulle betale det fulde beløb på 780,- kr. 

 

- og husk så lige Græsted Veterantræf her i Pinsen, hvor mine GMC'er dog ikke er med, der er for langt at køre. Men til gengæld møder jeg op på Gavnø Søndag d. 7. juni i GHRVPK regi. Det bliver helt sikkert et godt arrangement.

28 maj 2009 Bemærk det fine og funktionelle nærzonespejl på døren. Konsollet er sponseret af min arbejdsgiver, dog uden at vide det. - Tak til Torben, der med stor omhu og akkuratesse har forvandlet min tegning til noget, der rent faktisk kan bruges.

Spejlet er i øvrigt et r0.4 standard vidvinkelspejl til et par hundrede kroner, så der er vel ingen undskyldning for ikke at være lovligt kørende.

17. maj 2009 Dagen afsat til at lave alt elektrisk. Fra Norge var vognen forsynet med moderne 3-i-een baglygter men kablingen var lavet helt hen i vejret. Væk med det. Desuden var sideblinket ikke forbundet, her var de gamle røde sideblink anvendt. Dem pillede jeg af og flyttede pærene over i de nye baglygtehuse.  Den originale fortrådning var faktisk i god stand men jeg blev nu nødt til at klippe bundtet over og sætte en samlebox, hvor jeg kører videre med gummikabler til lygtehusene. Det amputerede ledningsnet lader jeg sidde af historiske årsager.

Lygteføring er en videnskab på en GMC. Lyset tændes med en 4 positioners switch, der kombinerer de forskellige lygter alt efter behov. Den afbryder også stoplygter, hvilket ikke er så smart, hvis man glemmer at tænde for dem. Blinklys og positionslys er eftermonteret efter krigen, så det er ikke med på diagrammerne i TM. 

Jeg bypassede den originale 4 pos switch af sikkerhedsmæssige årsager, så stoplygter altid er aktive. Positionslys og nærlys har nu hver deres switch på panelet. Den ene er sprit ny fra Biltema, den anden var af norsk herkomst. Nemt at overskue og det virker.

Sideblink foran deles med hus for positionslys. Men i Danmark skal der også være blinklys på siden. Løsningen blev denne gang et lygtehus der både er fremadrettet og bagudrettet i samme hus. Pynter? - nej, det det ser frygteligt ud - men det er nødvendigt, hvis man vil have nummerplader på.

 

Alt lys virker nu og opfylder lovens krav. Dog er blinkrelæ kaput og skal skiftes, men det tager kun 10 sekunder.

Næste projekt bliver olieskift og smøring. At finde gearolie er lidt af en jungle. Der er lige så mange meninger om, hvad man bør anvende som der er veteranbilejere. GL1 gearolie er 100% fri for additiver, så det bliver nok det, som jeg satser på.

27. april 2009 Så oprandt den store dag, hvor GMC#2 skulle startes op efter stilstand hele vinteren. Bremser lavet hele vejen rundt - mangler kun udluftning og justering, men sidstnævnte kan jo være slemt nok.

Den ville nu ikke starte men tørnede fint. Efter lidt hotline hjælp og et sæt nye platiner og kondensator, ja så sprang den i gang uden problemer! (godt man har den slags liggende på lager). Som det ses på billedet er den nu kommet op fra dybet og er nu tilgængelig fra alle sider. Nu forestår rengøring, lygter, reflekser og den slags hyggejobs før turen går til synshallen.

19. april 2009

Solskin, tørvejr og ingen forstyrrende elementer i nærheden. Så skal der skrues!. Hydrovac (vakuum bremseforstærker) skal demonteres og renses. Jeg har ingen pakningssæt, så den står på genbrug. Det er lidt af et sats, men der er en plan B om det går helt galt.

 

Hydrovac'en sidder under ladet og er forbundet med rør og slanger Men ud det kom den. bemærk det flotte arbejdsbord i fri luft
Snavs og rust mangler ikke inde i de ædlere dele.. Godt dovenskaben ikke sejrede over dette projekt. Det her er virkelig nødvendigt. Nå ja - smid aldrig kødbakker ud. De er gode til stumper og man kan bruge dem som en engangsvaskebalje til snavsede maskinting , der skal affedtes. Det var lige et gratis tip.
Tror det er klogt, at trykke fjederen sammen og få bremsestemplet frigjort, når cylinder til bremsevædsken påskures. Derved er man helt sikker på, at læbetætningerne ikke folder når cylinderen skrues på. Når cylinderen er fastgjort kan man roligt sætte potten på igen og samle færdig. Og her er så plan B, som kan blive løsningen, hvis den gamle ikke fungerer tilfredsstillende. En sprit ny hydrovac. Det er såmænd ikke mere snyd, end den der sidder monteret i dag. Den er også post krigs model - også kendt som Type 3 i GMC kredse. Men det bliver ikke i denne weekend, at spændingen udløses ... fortsættes .....
22 marts 2009

GMC #1 tilbage i vinterhi, nåede dog lige at tage dette billede med den nye feltspade samt hampereb på kofanger. 

Der er i øvrigt også et par fotos på http://www.ghrvpk.dk/images/dlogmar09/dlogmar09.htm

 

Der skrues lidt på #2, alle hjul er nu monteret med renoverede bremser.

 

Mit andet projekt - www.huekoersel.dk - går rigtig godt. 10-20 besøg hver dag og en Facebook brugergruppe på 88 medlemmer - still counting.

21 marts 2009 Så er sæsonen startet i fin stil. En hyggelig men kold dag på Vordingborg Kaserne. Se filmklip ......

15 marts 2009

NU er det forår og GMC'en er hjemme på visit fra sit vinterhi. Anledningen er det forestående arrangement på Vordingborg Kaserne på næste lørdag. Inden da skal den lige checkes godt igennem. Den startede første gang - dog med den sædvanlige snaps i karburatoren, men hvem vil ikke gerne have det? 

01 marts 2009 Faldt over en auktion med CF overskudsvarer - Skulle egentlig kun bruge nogle paktasker som pynt på GMC'erne men der fulgte en hel del mere med. Det er nu sat til salg her. Stuen er så midlertidigt omdannet til depot. 

Men fandt også denne herlige gamle motortester - Spændt på om den virker

 

31 januar 2009 Der bliver skruet lidt en gang imellem - mangler således kun højre forhjul, før GMC'en igen kan stå på "egne ben"- men det kniber med tiden og godt vejr i den rigtige kombination. På andre fronter derimod sker der noget. Prøv at kigge på www.huekoersel.dk

Det første arrangement er planlagt i GHRVPK regi. Der er forældredag på Vordingborg og Slagelse kaserner d. 21 marts, hvor vi traditionen tro møder op og udstiller vores klenodier. Det bliver koldt, men med en lille smule held er der til den tid nummerplader på den lukkede GMC. Jeg plejer at være med i Slagelse, men i år valgte jeg så Vordingborg - det er tættere på, og der kommer i forvejen en GMC til Slagelse, så hvorfor ikke fordele det hele lidt.

 

25. december 2008 Så blev det langt om længe jul. Normalt byder julen jo ikke på de store overraskelser - det er jo mest børnenes fest. Men i år var der nu alligevel en højest uventet gave - se foto. Jo - de fleste ville nok betakke sig for at få en gammel og godt brugt skovl i julegave. Men kendere vil vide, at det er en original WW2 US Army skovl, der selvfølgelig skal surres fast på skansesættet. Den perfekte gave til enhver GMC ejer. Tusind , tusind tak skal lyde herfra. Glæder mig til at komme ud at lufte den, når sæsonen starter.

4. november 2008

                               

ADVARSEL !

Iagttag rettidig omhu når du placerer din GMC med henblik på at rode med bagaksler. Ikke let at flytte 5 tons opklodset stål, når man nu for sent opdager, at drivakslerne faktisk er ret lange og at de pinedød skal ud før lejer kan demonteres. /€%€#%€#%&/&%/  Nå, men godt det ikke var en betonvæg, men kun min næsten nye carport af træ. Som det fremgår måtte et antal brædder demonteres for at trække akslen ud. Ja-ja, der må grines. Og så snakker vi ikke mere om den sag - tak !

 

 

Og så lige lidt reklame. I Biltema har de en honer for boremaskine til omkring en halvtredser. Den har klaret alle bremsecylindre rigtig flot. Kan anbefales. Faktisk er alle bremsecylindre og pakninger af nyere dato nye hele vejen rundt. Men den nordmand, der har renoveret bremserne, har konsekvent ikke anvendt fedt nogen steder, så alt må adskilles, hones på grund af fugt og dermed korrosion. Tip: kan du ikke få stemplerne ud, så sæt trykluft på cylinderen, men pas på, stemplet kommer pludseligt og med høj hastighed.

 

Når jeg samler det hele anvendes special fedt for bremsecylindre. Alle andre bevægelige dele bliver også behørigt smurt med kobberfedt.

 

4. november 2008 Det går lidt trægt efter min egen mening - vejret driller, nyt arbejde og 1000 arrangementer, som nogen mener er vigtigere at deltage i end at sætte GMC'er i stand - forstå det hvem der kan! Men nu er stort set alle stumper kommet i hus, så den undskyldning dur i hvert fald ikke. Komplet sæt nye bremsebelægninger og slanger til alle hjul, ny lydpotte og noget så sjældent som en 6 Volt brændstofpumpe. Ikke at jeg mangler den, men som nødpumpe, hvis den mekaniske brækker ned med ladet fyldt med studenter. Nice to have.(har en ekstra til salg, hvis det har interesse). 

 

12 oktober 2008 Der var lige et par disponible timer, så hvorfor ikke lige snuppe højre forbremse på GMC'en. Da jeg afmonterede tromlen faldt der noget ud, som jeg først troede var småsten. Ved nærmere eftersyn viste det sig at være fragmenteret bremsebelægning !!!. Den røde bremsesko er så vidt jeg kan se af nyere dato, men bremsebelægningen har man ikke været så heldig med. Den er helt væk fra skoen og kun nitterne sidder tilbage. Flere bolte på ankerpladen (tak til Knud for korrekturlæsning)   var kun fingerspændte og på vej ud!. man kan ikke være forsigtig og grundig nok, når man roder med bremser. ALT skal checkes 100% igennem

 

5. oktober 2008

 

Jeg har længe ledt forgæves efter en original US spade til skansesættet. I mangel af bedre har jeg prøvet at finde een der lignede lidt, men de spader vi mest anvender i Danmark er helt rette, hvorimod de i USA har et helt specielt ombuk og facon. Den her spade er faktisk lavet i Kina, indkøbt i USA for 13$ og i en lidt forkortet udgave og malet olivengrøn nu endt som pynt på en dansk GMC. Det er da globalisering om noget.

 

 

 

 

5. oktober 2008

Med stort besvær er det lykkedes at parkere GMC 2 i carporten så træladdet i det mindste er i tørvejr. Som det fremgår er bremserenoveringen begyndt. 

 

 

 

Den her GMC har banjo aksler i modsætning til den gamle, der har splitaksler (Begge typer blev anvendt i 40-45, så vidt jeg ved af hensyn til forsyningssikkerhed. Der er mange meninger om, hvad der er bedst - jeg ved det ikke) Men jeg måtte have TM frem og studere banjoakslens opbygning. Heldigvis har jeg specialværktøj til den type møtrikker, som det ses på billedet. Bremsecylinder viste sig at være honet i nyere tid og pakning OK. Det hele skal så renses for silikone bremsevæske og samles igen.

 

 

21. september 2008

 

Og som antiklimaks besluttede jeg så om søndagen, at putte GMC'en i vinterhi. - Billedkvaliteten lader lidt tilbage at ønske. Mangler blot at klodse den op, så den ikke står på dækkene hele vinteren. Akkumulatorer skal også hjemtages og motioneres en gang imellem.

 

 

20. september 2008 Et af årets højdepunkter. DMKF og GHRVPK træf på Antvorskov kaserne ved Slagelse, der samme dag havde jubilarstævne og forældredag. Vejret var perfekt og i lighed med sidste år, kom der mange jubilarer og kommenterede vores GMC'er og andre gamle køretøjer.

Et kig ud over udstillingen

... og et mere.

Panser holdt for sig selv

GMC'en på plads

 

Tips og tricks udveksles

 

Nåe ja - billedet taler vist for sig selv.

 

13. september 2008 Hansen - familieweekend!  En oplagt chance for at lufte køretøjet. Der kan faktisk sove rigtig mange børn på ladet af en 353. Og vognene er nem at pakke, ingen begrænsninger med, hvor meget ungerne kan tage med.

 

 

 

8. september 2008 Breaking News

Ja - så skete det endelig - GMC #2 blev hjemtaget og vognparken er nu fordoblet. Den er ikke så pæn i lakken, men mekanisk er den meget fin. Originalt trælad men førerhus er helt sikkert snuppet fra en anden og ældre GMC efter krigen, da denne her vogn er fra 1944 og derfor født med åbent førerhus.

2-eren skal være reserve ved studenterkørsel. 

Men ellers - "same procedure as last year" - bremser - lygter - spejle - og så til syn. Mere om det her på bloggen senere

 

16. august 2008 Der sker ikke så meget henover sommeren. Da jeg mangler tag over GMC'en har jeg lagt en presenning over for at beskytte mod vind og vejr.

En utæt benzinslagne måtte udskiftes. Den gamle var utæt og har levet med isolerbånd alt for længe. Desværre har jeg ikke kunnet opdrive noget, der ligner den originale, så jeg måtte en tur i Biltema. 

(Ja, jeg ved godt, at det ligner noget der er løgn, men det er tæt, og nu er der så et ekstra filter, så man også kan se, om der er gennemstrømning. Det var billigt - om ikke andet)

Pas i øvrigt på med at bruge gamle benzinslanger. Moderne benzinadditiver er meget hårde mod de gamle gummityper og fra utæt slange er der ikke langt til udbrændt køretøj!

 

26. Juni 2008

Studenterkørsel - Første gang i aktion - og det var som ventet ganske sjovt men også hårdt. Ikke mere om det her. Se billeder under Studenterkørsel - Galleri

7. juni 2008

Vi deltog i Event2008 i Næstved sammen med flere andre køretøjer fra GHRVPK og DMKF. Flere billeder på www.ghrvpk.dk under Galleri
Maj 2008

Nyt konsol til sidespejle monteret.   Endelig fik jeg lavet en model af elektrikerrør og fik en smed til at bukke og svejse efter modellen. Resultatet blev meget godt - synes jeg selv. Det kan demonteres på få sekunder med en 19-nøgle eller blot drejes ind i førerhuset.

Ja - så slemt så det ud før. Rustent hydraulikrør og patentbånd. 

 

Maj 2008 Forberedelserne til studenterkørsel pågår. Sider forhøjes, bænk i midten laves og en let presenning tilpasses, så den hurtigt kan monteres. Bemærk også den kombinerede stige/bagsmæk.Det hele kan hurtigt og nemt demonteres efter brug.

 

 

 

Maj 2008

 

Stjerner må ikke mangle på et US militær køretøj. På mit arbejde tegnede jeg lige et komplet sæt stjerner i de rigtige tommemål og plottede dem ud i størrelse 1:1. Derefter var det nemt at klippe en skabelon ud og kante af med malertape.
April 2008 Vognen hjemtaget fra vinterdepotet. Meget arbejde forestår de næste mange uger

 

Oktober 2007 Vinterdepot - en mørk tid i vente

 

22. september 2007

 

Åbent hus og jubilarstævne på GHR kasernen i Slagelse

Et af årets højdepunkter, hvor vi udstiller vores køretøjer. Her har vi rig lejlighed til at fortælle alt om køretøjerne til publikum, der lytter af ægte interesse (og ikke af høflighed). De fleste jubilarer har selvfølgelig selv kørt GMC'er og kan fortælle mange gode historier fra dengang. 

 

Udstilling Min GMC i midten Kan du huske ...
Stemningsbillede fra hjemturen Niels' GMC taget gennem mit vindspejl på Slagelselandevejen Samme foto - nu redigeret lidt. Vi er nu i Normandiet 1944